Dieta DASH - wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

Dieta DASH – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

Czym jest dieta DASH?

Dieta DASH została stworzona całkiem niedawno i jest odpowiedzią na rosnącą ilość problemów kardiologicznych, z którymi zmagają się ludzie na całym świecie. Jej nazwa pochodzi od badania, które przeprowadzali naukowcy: Dietary Approches to Stop Hypertension czyli Dieta w leczeniu i zapobieganiu nadciśnienia. Jej celem jest obniżenie ciśnienia tętniczego krwi oraz zmniejszenie ryzyka zawału serca. Dieta pudełkowa cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze względu na pozytywny wpływ jaki przynosi – nie tylko pomaga na problemy z sercem, ale również wspomaga odchudzanie i jest smaczna. Opiera się głównie na spożywaniu zwiększonej ilości warzyw i owoców. Zalecane są również produkty pełnoziarniste, chude mięso, orzechy i nasiona, a także zdrowe tłuszcze pochodzące z ryb. Przez lata była numerem jeden wśród wszystkich diet, obecnie znajduje się na równi z dietą śródziemnomorską, z którą ma sporo wspólnych elementów.

Dla kogo jest dieta DASH?

Dieta Dash jest przeznaczona dla każdego, o ile nie występują problemy ze zdrowiem i nie ma alergii na żaden z dopuszczonych w jadłospisie produktów (np. celiakia). Podstawowym celem jej stosowania jest poprawa funkcjonowania układu krwionośnego, ale również ogólna poprawa samopoczucia. Efektem ubocznym często bywa utrata wagi. Wiąże się to z ogólną zmianą nawyków żywieniowych; w diecie dominują warzywa, owoce, chude mięso i zdrowe tłuszcze. Jeśli dodać do tego picie odpowiedniej ilości wody oraz wysiłek fizyczny – utrata kilogramów jest kwestią czasu. Najczęściej zalecenia lekarskie dotyczą osób, u których istnieje ryzyko zawału serca lub chorób wieńcowych. Jednak dietetycy często czerpią inspirację właśnie w tej diecie, przepisując ją jako świetny sposób na poprawę samopoczucia i utratę zbędnych kilogramów.

Kiedy warto wdrożyć dietę?

Kiedy warto wdrożyć dietę?

Dieta to nie tylko odchudzanie, to sposób odżywiania każdego człowieka. Może być oczywiście odchudzająca, ale jedynie wtedy gdy liczba spożywanych kalorii jest mniejsza niż dzienne zapotrzebowanie. Jeśli pacjent cierpi na choroby układu krążenia, cukrzycę, nadwagę lub po prostu zbyt mało się rusza – ta dieta jest idealnym rozwiązaniem. Do pozytywnych skutków oprócz utraty nadprogramowych kilogramów, można zaliczyć:

  • obniżenie poziomu cholesterolu
  • zmniejszenie ryzyka zawału serca
  • zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2
  • poprawę ogólnej sprawności organizmu i większą wydolność podczas aktywności fizycznej

Dieta Dash nie musi być narzuconym z góry jadłospisem. Wystarczy wdrożyć parę zasad mających na celu poprawę stanu zdrowia, a przy okazji utratę nadprogramowych kilogramów. Przy braku pomysłów na konkretne dania z wykorzystaniem dozwolonych składników, można skorzystać z diety pudełkowej jako wsparcia. Dieta Dash coraz częściej występuje jako jeden z jadłospisów do wyboru w lepszych firmach cateringowych.

Dieta Dash – 5 praktycznych porad

W internecie nie brakuje gotowych jadłospisów z różną ilością kalorii. Nie trzeba jednak się ich trzymać, wystarczy wprowadzić do codziennego menu poniższe zasady – wspomoże to pracę serca, układu naczyniowego oraz wzmocni pracę całego organizmu.

  1. Potrawy powinny być przygotowane poprzez duszenie lub pieczenie, bez udziału tłuszczu (smażenie nie jest niedozwolone).
  2. Zaleca się spożywanie pełnoziarnistych produktów zbożowych 7-8 razy dziennie (pieczywo, makaron, ryż, kasze), warzyw i owoców 4-5 razy dziennie.
  3. Spożywanie jedynie mięsa chudego, do dwóch razy na dobę. Warto uzupełniać białko tłustymi rybami (łosoś, tuńczyk), które zawierają zdrowe kwasy OMEGA 3, ich spożywanie nie powinno przekraczać 4 razy w tygodniu.
  4. Ograniczenie spożywania tłuszczu zwierzęcego. Warto sprawdzić właściwości olei roślinnych, zalecane dla zdrowia są rzepakowy, lniany czy sojowy.
  5. Ograniczenie słonych przekąsek, napoi gazowanych i słodyczy. Warto poszukać zdrowych zamienników. Zamiast słodyczy- owoce, słone przekąski mogą zostać zastąpione przez ziarna i orzechy, które warto spożywać 4-5 razy w tygodniu.

W celu uniknięcia monotonii warto eksperymentować z różnymi daniami. Każdy posiłek powinien być pełnowartościowy i zawierać odpowiednią ilość zbóż, warzyw oraz białka. Dania można przyprawiać naturalnymi składnikami, które nadadzą im odpowiedniego smaku i aromatu. Warto poszukać swoich ulubieńców.

Przeciwwskazania przy diecie DASH

Przeciwwskazania przy diecie DASH

Aby dieta była skuteczna i przyniosła oczekiwany efekt należy ograniczyć spożycie soli, napojów gazowanych, tłustego mięsa i jego przetworów oraz słodyczy. Dobrze dobrane posiłki sprawią, że organizm szybko się przyzwyczai do nowych nawyków. Zamiast soli można stosować naturalne przyprawy, słodycze zastąpić owocami, a napoje gazowane wodą. Jeśli sama woda nie wydaje się zbyt smaczna, można dodawać do niej różne owoce (sok z cytryny), przyprawy (słodkie chilli, wspomaga odchudzanie) lub nawet zioła (mięta) żeby nadać aromatu.

Jak w każdej diecie występują tu minusy i działania niepożądane. Należą do nich między innymi wzdęcia lub biegunki – mogą one wystąpić u osób, które źle reagują na zbyt dużą ilość błonnika. Dlatego warto zwrócić uwagę na jego stopniowe wprowadzanie do jadłospisu. Ze względu na obniżony poziom cholesterolu (również tego dobrego) spada ochrona organizmu przed miażdżycą.

Dieta Dash w procesie odchudzania

Dash ma przede wszystkim pomóc w problemach zdrowotnych. Po wprowadzeniu nowych nawyków żywieniowych oraz zwiększeniu aktywności fizycznej (która również często jest polecana na problemy z układem krwionośnym) waga zacznie spadać. Jeśli dieta będzie stosowana u osoby zdrowej w celu odchudzania, również przyniesie pożądany skutek w postaci utraty zbędnych kilogramów. Zdrowe nawyki żywieniowe, pełnowartościowe produkty oraz aktywność fizyczna przyczynią się do osiągnięcia wymarzonej wagi.

Liczba zgubionych kilogramów to kwestia indywidualna i zależy od wagi początkowej, sprzed rozpoczęcia procesu odchudzania. Bezpieczna dla organizmu utrata wagi to około 0,5 – 1kg tygodniowo. W początkowym okresie redukcji masa ciała może spadać bardziej, jest to spowodowane pozbywaniem się przez organizm wody. Żeby mieć pewność zachowania zdrowia, warto zwrócić się o pomoc do dietetyka.

Leave a Comment